دوشنبه 25 ارديبهشت 1385
نسخه چاپ - ارسال براي دوستان

1- با توجه به اینکه شما مدت زیادی است در خارج از کشور زندگی می کنید ، نوازندگان گیتار کلاسیک در ایران با نام رﺿا گنجوی و فعالیتهای هنریش کمتر آشنایی دارند ، به همین خاطر مایلم از دوران کودکی و نوجوانی شما مصاحبه را آغاز کنم. اینکه چطور به ساز گیتار علاقمند شدید و اساتید شما چه کسانی بودند و اینکه دوران آغازین آموزشی خود را چگونه سپری کردید؟


 پاسخ : در مقدمه درود به خواهران و برادران هنرمند و هنردوست در ایران و تمام جهان و سپاس از شما که این فرصت را دادید که برای بار اول با عزیزانم در ایران چنین گفتگویی داشته باشم . از زمان کودکی سوال کردید .موسیقی قسمت بزرگی از زندگی من بود – عمه خدا بیامرزم برای من صفحه میگذاشت و من او را همیشه عمه-نای خطاب می کردم . در دبستان آموزش موسیقی داشتیم : نت و سازهای مختلف . یک روز که آقای انوشیروان روحانی در تلویزیون برنامه داشت ، من آنقدر از احساس قطعه و زیبایی نوازندگی او گریه کردم و وقتی برای بار اول به زیارت مقبره معظم امام رضا رفتم از او یک ارگ چند طبقه خواستم . تا سن 14 سالگی کی برد و درامز می نواختم تا تصمیم گرفتم گیتار را با جدیت دنبال کنم . یکی از دلایل اصلی انتخاب گیتار آشنایی با گروه بیتلها (The Beatles) بود که آهنگهای بسیار قشنگی داشتند و انرژی آنها من را خیلی تحت تاثیر قرار داد . یک دلیل دیگر این بود که گیتار به راحتی قابل حمل و نقل بود . معلم اولم در ایران آقای آرمیک بود که در آن زمان بهترین معلم تهران بود . دراولین تابستانی که شروع کردم روزی هشت ساعت گیتار تمرین می کردم . با بچه ها گروههایی داشتیم. تا اینکه انقلاب شد و من برای ادامه تحصیل ایران را ترک کردم . البته در آن زمان با گیتار کلاسیک آشنایی نداشتم و بیشتر حالت جاز ،پاپ، راک و کمی فلامنکو می زدم . بعد از رفتن به امریکا یک گیتار برقی گرفتم و در دبیرستان، یک گروه درست کردیم و برای 700 -800 نفر کنسرت دادیم . این اجرا در ایا لت نیویورک بود . بعد رفتم کالیفرنیا و یک کلاس گیتار کلاسیک در دانشگاه برداشتم . اوایل کسانی مثل کریستوفر پارکنینگ و انجل رومرو روی من خیلی اثر گذاشتند .(بعدها با هر دوی آنها کلاس داشتم ). گیتار کلاسیک خیلی حال میداد زیرا اولا چیزهایی که برایش نوشته شده بود خیلی طبیعی پیاده و اجرا میشد و دوما گیتار راک و پاپ در مقایسه خیلی محدود بود. البته هنوز گیتار برقی می زدم و هنوز هم عاشق گیتار برقی هستم . برای مدتی باس هم با گروههای مختلف زدم و حتی پرکاشن و جاز هم با گروهها اجرا کردم . پرکاشن را خیلی دوست دارم- ایرانیها عموماٌ ریتمشان خیلی خوب است- ولی برای مراقبت از دستم این روزها پرکاشن نمی زنم ولی جاز می زنم و آن را خیلی دوست دارم . ببخشید پرحرفی کردم !!!


رضا گنجه ۲ ب


 2- چه زمانی ایران را ترک کردید و الان در کجا زندگی می کنید ؟ در خارج از ایران نزد چه اساتیدی تحصیل کرده اید ؟


28 دسامبر 1978 متاسفم که اینگونه سنم را رو کردم . اکنون محل اقامت من در سوییس است ولی به دلایل مختلف زیاد در کالیفرنیا هستم . دوستان و فامیلهای زیادی در کالیفرنیا دارم . و هوای کالیفرنیا از سوییس که بعضی وقتها 9 ماه زمستون دارد بهتر است . لیست اساتید من در وب سایت من(.com www.rezamusic ) است. معروفترین آنها Angelo Gilardino ، Angel Romero ، Oscar Ghiglia ، Eduardo Fernandez ، Christopher Parkening ، Pepe Romero و David Russell هستند که یا خصوصی یا در مستر کلاس با آنها تحصیل کردم. ولی اساتید زیادی داشتم و سعی کردم از هر کسی چیزی بیاموزم .


 3- تا آنجا که من اطلاع پیدا کردم شما دو CD از خودتان منتشر کردید . لطفاٌ بطور مفصل در مورد تک تک آنها توضیح دهید . اینکه چه اثری را در این دو آلبوم اجرا کردید و انتخاب قطعات به چه شکل بود و چه زمانی این دو آلبوم را منتشر کردید ؟


پاسخ : CD اول " In Friendship" قطعاتی است از دورانهای کلاسیک و رمانتیک . قطعه رومنس معروف را با سازهای مختلف با همنوازی گیتار اجرا کردیم . ملودیهای خیلی قشنگی را Angelo Gilardino برای من ساخت . این CD در سال 2000 به بازار آمد و یکی از پرفروشترین CD های گیتار کلاسیک در دنیا بود. CD دوم "Dancing Hands" موسیقی قدیمیتری است ازدوران باروک و رنسانس .در اینCDهم چندین قطعه با نوازندگان مختلف اجراشد . هر دوی این CDها خیلی طول کشیدند چون همه کارش را خودم انجام دادم، البته خیلی کمک گرفتم . مهندسی صدا ، ضبط ، گرافیک ، تحقیق و... ولی مردم خیلی خوششان آمد و نظرشان در بیشتر از 150 صفحه در سایتم است . www.rezamusic.com)) اینگونه نظرها و استقبال خستگی آدم را در میکند. واضحاٌ در سایتم در مورد CD ها اطلاعات بیشتر است .


 4- چه کنسرتها و برنامه هایی تا بحال اجرا کرده اید و در کدام شهرها ؟ چه خاطراتی از آنها دارید ؟


 پاسخ : تقریباٌ در تمام شهرهای بزرگ دنیا بجز خاور دور و آفریقای مرکزی برنامه اجرا کردم . یکی از جالبترین تجاربم یک تور کنسرت در هند بود . داستانها و خاطرات بسیارند . سعی کردم بعضی از آنها را در سایتم منعکس کنم ولی اگر انشاالله فرصتی باشد بیشتر خواهم نوشت .


 5- آیا با نوازندگان گیتار کلاسیک در ایران آشنایی دارید ؟ وضعیت آموزش گیتار کلاسیک در ایران را چطور ارزیابی می کنید ؟


 پاسخ : متاسفانه خیر . خیلی زیاد نه . سعی کردم CD های گیتاری را که می بینم بخرم ولی خیلی وقت نبوده که با عزیزان نوازنده در ایران خیلی آشنا بشوم. فقط 5-4 نفر را می شناسم که گیتار می زنند و چیزهایی که تا بحال شنیدم خیلی خوب بوده . خیلی خوشحالم که گیتار در ایران اینقدر طرفدار دارد. یک چیز مهم که باید در نظر گرفته بشود این است که گیتار یک ساز غربی نیست . ریشه های گیتار از 3000 سال پیش در خاور میانه بوده است .


 6- در مورد موسیقی ایرانی می خواستم نظرتان را بدانم .


پاسخ : متاسفانه زیاد وقت نداشته ام که موسیقی جدید ایرانی را از نزدیک دنبال کنم ولی برداشتم این بوده است که موسیقی که در ایران درست می شود از کیفیت برتری از نظر هنری نسبت به موسیقی لس آنجلسی برخوردار است. متاسفنه موزیکی که بیشتر مردم گوش می کنند (موسیقی پاپ ) از نظر ارزش هنری خیلی وقتها ضعیف است . یکی از دلایل آن تعلیم و تربیت است . در خیلی از کشورهای اروپایی بچه ها از سن کودکی با موسیقی کلاسیک آشنا می شوند و گوششان تعلیم می بیند که آن را بشنوند و بفهمند و از آن لذت ببرند . ولی در امریکا و ایران مثلاٌ اینطور نیست. به دلایل مختلف اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی این نوع تعلیم صورت نمی گیرد و بچه بزرگ می شود و دلش فقط بابا کرم می خواهد . منظور از تعلیم فقط با موسیقی کلاسیک غربی نیست . بلکه موسیقی هنری، موسیقی با ارزش ، هر چی می خواهد باشد . البته در ایران اثرهای کلاسیکی شنیدم و آهنگسازهای موثر که خیلی جالب بودند. یک مسئله دیگر قدردانی از هنرمندان است . در اروپا این قدردانی نسبت به امریکا یا ایران یا بعضی جاهای دیگر بسیار زیادتر است. در ایران هنوز خیلی ها به هر موزیسینی به عنوان مطرب می نگرند . در امریکا هم خیلی این مسئله متفاوت نیست . من اینقدر تجربه جالب و متاثر کننده داشتم وقتی که به تو اینقدر ارزش می دهند چون یک موسیقیدان هستی که بعضی وقتها تنها عکس العمل من گریه است . گریه از شادی نه از غم . در اروپا به بچه از بچگی یاد می دهند که درجعبه موزیسین پول بیندازد و اینجوری از او قدردانی کند . بقیه اش را خودتون بخوانید !!!


 7- و اینکه آیا بجز نوازندگی به آهنگسازی هم مشغول هستید یا خیر ؟


 پاسخ : بله . آهنگ نویسی را خیلی دوست دارم و امیدوارم برای این کار وقت بیشتر داشته باشم .



منبع : هنر و موسيقي