داريوش افراسيابي
آشنايي وي با موسيقي از طريق نواختن طبلهاي جاز آغاز گرديد كه در ايران اين ساز كوبه اي با نام جاز معروف است و نوازنده ي آنرا جازيست مي نامند.
در مسابقات هنري سراسر كشور كه در سالهاي 48-47 برگزار شد در اين رشته به مدال هاي طلا و نقره دست پيدا كرد و پس از آن به آموزش ساكسيفون پرداخت و در گروههاي آنزمان بنوازندگي طبلهاي جاز و ساكسيفون مشغول شد.
آشنايي وي با گيتار در همان زمان (48-47) از طريق آشنايي با باقر مؤذن بود كه وي نيز در مسابقات هنري در رشته ي گيتار شركت كرده بود و پس از خاتمه ي اين فستيوال هنري تصميم بر آن گرفتم كه نوازندگي اين ساز را نيز بياموزم. اولين معلم گيتار وي باقر مؤذن بود و آهنگسازي را نزد شريف لطفي آموخت و پس از آن گيتار رانزد
Thomas Bremen توماس برمن در آلمان ادامه داد.
از سال 1353 در كنسرواتور موسيقي تهران در زمان مديريت علي رهبري بتدريس گيتار كلاسيك پرداخت كه تا سال 1358 انقلاب فرهنگي ادامه پيدا كرد.
كنسرتهاي زيادي را در طول آنزمان در ايران برگزار نمود، كه تكنوازي و همنوازي بودند و همنوازي ها با ويلن – فلوت – پيانو – و همنوازي دو گيتار بود كه قطعات كلاسيك + فلامنكو و آثار خوكار را اجرا مي كرد.
از نوازندگاني كه افتخار همكاري با آن را داشته است: فرهاد شمس (فلوت) كه در حال حاضر مقيم آلمان است، خانم مهرك صفائيه (پيانو)- مهستي كامدار (ويلن) مقيم آلمان و نوازنده اركستر سمفونيك لودويك هافن – هدايت (شاهرخ) پرتوي (گيتار) كالم ميثاقيان (سنتور) بهرام مظفريان (گيتار) جمشيد شجاعي (سنتور).
اولين قطعه ي طولاني خود را با نام صداي پاي باد كه كنسرتو گيتار است و در سال 1352 نوشته شده با اركستر سمفونيك تهران در سال 1359 ضبط كرد.
قطعات ديگري براي تكنوازي گيتار و همنوازي با ديگر سازها نوشت.
«گات ها» نام قطعاتي هستند كه براي تكنوازي و همنوازي در خارج از ايران نوشته است كه مجموعاً 9 گات مي باشند. اكثراً داراي تم هاي ايراني هستند و استفاده از واژه (گات) بيشتر بمنظور پرهيز از كاربرد اصطلاحات رايج در موسيقي كلاسيك از قبيل، اتود، پرلود، سونات و... و يا نام ها ديگري كه مفهوم معنايي مشخصي را به شنونده القاء مي كنند بوده است و گات بمعناي سرود و آهنگ است كه در آينده نزديكي اين مجموعه منتشر خواهند گرديد. 2 مجموعه ديگر قطعات براي گيتار نيز آماده ي چاپ مي باشند. 4 كتاب تاكنون در زمينه ي موسيقي نوشته و يا ترجمه كرده است:
1- روش نواختن گيتار كلاسيك
2- تاريخچه ي گيتار كلاسيك (ترجمه)
3- موسيقي ايراني از نگاهي ديگر(در دست چاپ)
4- تئوري مقدماتي موسيقي، ترجمه (در دست چاپ)
تمامي آثار اجرايي و نوشتاري من بوسيله ي انتشارات سرود در آينده نزديكي در دست چاپ هستند. نوشتن بيش از يكصد مقاله در زمينه هاي موسيقي، نقاشي، هنري، اجتماعي كه در نشريات داخل و خارج از ايران تاكنون بچاپ رسيده است.